teljes körű szolgáltatás - fix díjért* |
|
---|---|
Idén decembertől a legalább ötven személyt foglalkoztató cégeknek kötelező létrehozniuk egy ún. belső visszaélés-bejelentési rendszert. Mire jó egy ilyen rendszer és miként lehet ezt a kötelezettséget költséghatékony módon teljesíteni? Dr. Kiss Dániel Bálint bejelentővédelmi ügyvéddel beszélgettünk. |
|
Miért van egyáltalán szükség egy ilyen rendszerre? A kiindulási alap az, hogy a bejelentő – aki lehet mondjuk a cég alkalmazottja, beszállítója, de akár egy állásinterjúra behívott személy is – valamilyen jogsértést vagy visszaélést tapasztal a cégnél. Széles a spektrum: a diszkriminációtól a pénzügyi szabálytalanságokon át a korrupciós bűncselekményekig szinte minden szóba jöhet. Ekkor (ha nincs a cégnek bejelentővédelmi rendszere) marad a feljelentés, illetve a bírósági út; melyek következtében a panaszos majd rivaldafényben számolhat be az általa tapasztalt jelenségekről. Mindeközben a kollégái ferde szemmel nézhetnek rá, a cégnek is kellemetlen a vizsgálat, ezért a panaszosok többsége be sem vállalna egy ilyen hatósági eljárást. Ennek viszont az a következménye, hogy a jogsértés rejtve marad, a céget pedig végső soron kár éri. Mire képes egy hatékonyan működő visszaélés-bejelentési rendszer? Egy jól működő bejelentővédelmi rendszer előnyös a panaszos, de az érintett cég – és tágabb értelemben a teljes nemzetgazdaság – számára. A panaszos kilétére ugyanis nem derül fény (hacsak ő maga nem járul ehhez hozzá), így nyugodtan feltárhatja az igazságot. |
A cégnek lehetősége van lépni még a rendőrségi/bírósági eljárás megindítása előtt – de hatékony intézkedésekkel akár meg is előzheti a hatósági vizsgálatot, valamint megelőzheti, hogy kártérítés fizetésére kötelezzék. Nem is beszélve arról, hogy mekkora PR-értéke van a cég számára, ha egy hatékony bejelentővédelmi rendszerrel büszkélkedhet. A gazdaság pedig fehéredik azáltal, hogy a visszaélésekre korábban és nagyobb számban derül fény. Mekkora adminisztrációs és anyagi terhet ró a cégekre mindez? A Panasztörvény alapján két út áll a cégek előtt; egy rögösebb és egy pofonegyszerű. A rögösebb utat választó cégek a feladatot kiadják egy alkalmazottjuknak – tipikusan valakinek a HR-osztályról – aki elkészíti a panaszkezelési szabályzatokat, megtervezi a teljes eljárást, továbbá megszervezi a panaszok fogadását és elbírálását személyesen és online. Ez azt feltételezi, hogy az alkalmazott nemcsak hogy munkaideje jelentős részében panaszkezeléssel foglalkozik, de a panaszok elbírálásához is valamennyi kompetenciával rendelkezik – vagyis ért az adatvédelemhez, a személyiségi joghoz, a munkajoghoz, a fogyasztóvédelemhez és a büntetőjoghoz, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Ez nem hangzik éppen könnyű feladatnak. Mi a másik lehetőség? Egy bejelentővédelmi ügyvéd megbízása a panaszok kezelésére. Irodánk teljes körű visszaélés-bejelentési szolgáltatást nyújt, a rendszer folyamatosan a panaszosok rendelkezésre áll, így a cégnek nincsen további teendője a havi átalánydíj megfizetésén túlmenően. Ráadásul – más szolgáltatók gyakorlatától eltérően – nálunk nem kerül felszámításra további költség, amennyiben panaszügyintézésre is sor kerül. Magyarán szólva; az ügyfelünk hátradőlhet, mert három és harminchárom panasz esetén is ugyanannyi havi díjat fizet. Megbízási szerződésünk mintája itt tekinthető meg, // Megbízási Szerződés - MINTA.pdf // amelyben még az alkalmazottak számát is figyelembe vettük a díjképzés során. A részletekről készséggel adunk tájékoztatást telefonon vagy e-mailben, illetve személyes és ingyenes konzultáció keretében. |
« vissza
A Forgács és Kiss Ügyvédi Iroda - ezen a néven - 1999. január 1. napjával kezdte meg tevékenységét Budapesten. Irodánk teljes körű jogi szolgáltatást (jogi tanácsadás, szerződéskötés, peres és peren kívüli képviselet) nyújt a gazdasági élet résztvevőinek, ezen belül elsősorban üzleti, társasági, öröklési, kereskedelmi és közigazgatási jogra szakosodott.
Ezt a honlapot a Forgács és Kiss Ügyvédi Iroda, a Budapesti Ügyvédi Kamaránál (1055 Budapest, Szalay u. 7.) bejegyzett ügyvédi iroda tartja fenn az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belső szabályzatok szerint, melyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a www.magyarugyvedikamara.hu honlapon találhatóak.
1065 Budapest, Podmaniczky utca 16.
Postacím: 1399 Budapest 62, Pf. 729
Tel.: +36-1-269-2084, +36-1-269-2085
Fax: +36-1-311-2607
E-Mail: iroda@forgacs-kiss.hu
1065 Budapest, Podmaniczky utca 16.
Postacím: 1399 Budapest 62, Pf. 729
Tel.: +36-1-269-2084, +36-1-269-2085
Fax: +36-1-311-2607
E-Mail: iroda@forgacs-kiss.hu